Łączna liczba wyświetleń

sobota, 26 maja 2018

RABARBAR, TRUSKAWKI, DWA CIASTA i DZIEŃ MATKI

 

I mamy czas na  rabarbar i czas na truskawki, a zatem nie może być inaczej aby ciasta u mnie były jakieś wymyślne, oczywiście muszą być z owocami tzw. sezonowymi.


Dziś chciałabym podzielić się z Wami dwoma przepisami na ciasta proste, pyszne i zawsze wychodzą.  Pierwsze ciasto robiłam w czwartek, miałam gościa i aby czas milutko spędzić postanowiłam, że coś upiekę i upiekłam... 

CIASTO KRUCHE Z RABARBAREM, TRUSKAWKAMI I BEZĄ.


KRUCHY SPÓD:
  • 200 g mąki pszennej
  • 50 g mąki ziemniaczanej
  • 200 g masła, zimnego lub margaryny
  • 50 g cukru
  • szczypta soli
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 4 żółtka (białka zachować do bezy)
  • Mąki przesiać do miski, dodać drobno pokrojone zimne masło, cukier, sól i proszek do pieczenia. Miksować lub rozcierać palcami masło z mąką aż powstanie drobna kruszonka. Dodać żółtka i zagnieść szybko ciasto.
  • Rozwałkować lub wylepić nim formę o wymiarach ok. 26 x 36 cm uprzednio wysmarowaną masłem i wyłożoną papierem do pieczenia. Wstawić do  piekarnika nagrzanego do 180 stopni C. Spód podziurkować widelcem i piec przez 20 minut.
RABARBAR I TRUSKAWKI
  • 600 g rabarbaru i 300 g truskawek
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki cukru
  • Rabarbar opłukać, osuszyć i odciąć liście, łodygi pokroić na 1 cm kawałki. Włożyć do miski, dodać mąkę ziemniaczaną, truskawki obrane z szypułek i wymieszać. 
  • BEZA
    • 4 białka
    • 200 g drobnego cukru
    • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
    • Białka ubić na sztywną pianę, następnie stopniowo dodając cukier cały czas ubijając na wysokich obrotach miksera, następnie dodać mąkę ziemniaczaną i miksować jeszcze przez pół minuty.
    • Na podpieczony spód wyłożyć owoce, na wierzch położyć bezę i wstawić do piekarnika. Piec przez 20 minut w 180 stopniach C, następnie zmniejszyć temp. do 100 stopni i piec jeszcze dodatkowe 15 minut. 
Ciasto bardzo dobre, zniknęło w tempie błyskawicy i w sobotę robiłam drugie ciasto. Nie wiem czy też tak macie, ale ja nie wyobrażam sobie niedzieli bez ciasta, gdy zdarzy mi się nic nie upiec to biegnę do cukierni :), tak więc piekę bo lubię, piekę bo w domu pachnie ciastem, piekę bo domowe ciasto jest najlepsze, piekę bo pamiętam dom rodzinny z niedzielnym ciastem... :).



Na  CIASTO Z OWOCAMI już kiedyś podawałam przepis ale było wtedy ze śliwkami. Ciasto jest uniwersalne czyli do każdych owoców a u mnie dziś też rabarbar i truskawki :).


A tak przy okazji wszystkim MAMOM życzę samych słodkich i uśmiechniętych dni. 
Ja swoją MAME wspominam ze łzami w oczach i tak bardzo za NIĄ tęsknię, wiem, że byłaby ze mnie zadowolona,  to dzięki niej potrafię to co potrafię i to ONA nauczyła mnie miłości do piękna, to ONA nauczyła mnie wrażliwości życia, to dzięki NIEJ wiem jak iść przez życie. Dziś doceniam to wszystko i tak bardzo chciałabym się do NIEJ przytulić i powiedzieć JEJ jak bardzo ją kocham i jak wiele mi dała.

(zdjęcie rodzinne 1989 r. z MAMĄ)

Chciałabym aby usłyszała, że Matki ziarno nie przepadło.
Pozdrawiam - Małgosia W.

10 komentarzy:

  1. Małgosiu, ja na szczęście mogę się do Mamy przytulić, czuć się bezpiecznie. Nie chcę sobie nawet wyobrażać, że może Jej zabraknąć.
    Muszę zanotować Twój przepis na kruche ciasto. Dość często je piekę, ale nigdy nie dodawałam mąki ziemniaczanej.
    Kiedyś piekłam bardzo często, kilka razy w tygodniu. Obecnie staram się robić to znacznie rzadziej, bo w innym razie musiałabym wstrzykiwać sobie insulinę.
    Serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oddałabym wszystko aby móc przytulić się do MAMY... na ciasto kruche mam dwa przepisy, jeden z mąką ziemniaczaną drugi bez, z mąką ziemniaczaną wydaje mi się bardziej kruche. Pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń
  2. Ja też już mamę mam po drugiej stronie i też bardzo tęsknię.Twoje ciasta wyglądają pysznie:))Pozdrawiam i serdeczności przesyłam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, pyszne są zwłaszcza to ciasto z bezą :) pychotka :0) Reniu, to znasz ten ból tęsknoty :( Pozdrawiam bardzo serdecznie :)

      Usuń
  3. Ależ przepysznie wyglądają te ciasta, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ narobiłaś mi smaka na ciasto, mam kilka dni wolnych, więc pewnie je upiekę:). Mamę mam daleko, widujemy się rzadko, ale słyszymy często, oby, jak najdłużej:). Pozdrawiam cieplutko:). Małgosia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie upiec, co swoje to swoje... zazdroszczę, oczywiście pozytywnie, że możesz poromawiać z mamą i oby jak najdłużej :) Pozdrawiam

      Usuń
  5. Kocham truskawki, pieczenia nienawidzę, wolimy kupić, a czas przeznaczyć na inne radości :)

    http://przystanek-klodzko.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Truskawki uwielbiam i teraz wszystko co tylko możliwe jest z truskawkami... pieczenie sprawia mi przyjemność a jeszcze większą gdy widzę jak domownikom smakuje :)

      Usuń